طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ نوعی تبلیغات در معرفی تولید ، تجارت وخدماتی هست که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم در تبادل اطلاعات به مخاطب نقش خوبی داشته باشد .
از بوجود آمدن طراحی کاتالوگ در دنیای تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد در اوایل قرن بیستم صنعت با جامعه سرمایه داری زمان، توانست ازطراحی کاتالوگ به عنوان یک وسیله معرفی کالا و تبلیغاتی استفاده کندکه دیگر کارهای گذشته چون اطلاعیه ها وتراکت های تک رنگ و رفتن حضوری و صحبت کردن جوابگوی تولید کنندگان نبود .بخاطر به وجود آمدن رقابت و معرفی کالا در بازار تولید و عرضه آن ، اقدام به کار جدید کردن  که گرافیک بود تا “پیام گیرها ”بتوانند شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود ، با تولیدات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند.به وجود آمدن تنوع در تولیدات مصرفی و شکوفایی صنعت نوپا، عرصه تبلیغات را چنان تحت تاثیر قرار داد که دیگر محصول تولید شده بدون تبلیغات زیاد ،جایی در بازار آن زمان نداشت . به ناچاربرای هدایت افکار وسیع جامعه باید چاره ای اندیشید تا با روش جدید بتوان  بازار موجود را از دست رقبا ربود و این امر مهم نیاز به نوآوری در عرصه طراحی گرافیک بود .
طراحی کاتالوگ وسیله خوبی بود تا کسانی که مشتاق به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولیدشده در وقت و زمان کمتری باشند .
آشنای با تولید چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی ـ نشان دادن تصاویر تولید ـ معرفی مدل های  مختلف تولید ـ معرفی مشخصات فنی از طریق متن  و…همه از عملکردهای سنجیده طراحی کاتالوگ بود . در اوایل تنظیم و خلق طراحی کاتالوگ شکل آن به صورت یک برگه دورو بود که بیشترشبیه تراکت بود ولی روی جلدآن حال و هوای پوستر داشت . در اوایل به صورت استاندارد ۳۰×۲۱  در کشور فرانسه معرفی شد. طبق این تعریف طراحی کاتالوگ ها معمولا از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب وهدایت مصرف کننده استفاده می شود .
مهترین دلیل برای استفاده از طراحی کاتالوگ بخاطر قادر ساختن افراد جامعه برای آشنای تولیدات و خدمات  بدون نیاز به واسطه  و دیدن محصولات و مطالعه آن در فرصت خوب و به جهت قابل  حمل و نقل بودن و همچنین جایگزینی مناسب برای پوستر و دیگر موارد تبلیغاتی است.

طراحی کاتالوگ معمولا به دو صورت انجام می شوند :

۱-معرفی یک محصول از چندین محصول تولید شده می باشند .(تک محصولی)

۲-یا معرفی چندین محصول جدید با کارایی مختلف را بر عهده دارد . (چند محصولی )

آن چه باید در طراحی یک کاتالوگ خوب منظور شود .

۱-مقدمه ای از سابقه و عملکرد کارخانه تولیدی و آشنای با فعالیت ها در شروع مباحث طراحی کاتالوگ .

۲- امتیازات و رتبه های تولیدی (استاندارد ـ ایزوهای موجود و….)

۳- معرفی هرچه بیشتر در خصوص بهترین ساخته ها و خدمات .

۴- دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به مصرف کننده به جهت مشخصات فنی ـ خدمات ارایه شده ـ قابلیت های خاص و شباهت آن نسبت به تولیدات متشابه ، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می باشد .

۵- وجود طراحی تصاویر و متن در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق در زمان انتخاب و تصمیم گیری خود سرعت می بخشد .

۶-طراحی کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد .بخاطر همین مصرف کننده از بین چند محصولات معرفی شده به جهت مدل ـ کیفیت ـ کارکرد ـ استحکام و از همه مهمتر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره ، بتواند یکی را که با شرایط او مطابق است انتخاب و خریداری کند .

۷- با چاپ آدرس ، تلفن و آدرس اینترنتی ، می توان شناخت بیشتر ی را برای مخاطب فراهم کند .

از خوبی های طراحی  کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد .

۱-قابل حمل بوده راحت و مطالعه آن در زمان استراحت .

۲-خلاصه نویسی و پرهیز از هرگونه افراط در توضیح بیشتر موارد درج شده در طراحی کاتالوگ .

۳-ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مصرف کننده .

۴-ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب .

۵-  فرصت دادن مناسب برای مطالعه داشتن و انتخاب دقیق و سنجیده  برای مصرف کننده مهیا می کند .

۶-طراحی کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده ترعمل می کند